Grotere kans op ernstige tandvleesontsteking bij Diabetes

Mensen met diabetes hebben vaker parodontitis, een ernstige tandvleesontsteking met botafbraak. Deze chronische ontsteking van het tandvlees kan het reguleren van diabetes bemoeilijken. Bovendien lijken mensen met parodontitis een hogere kans te hebben op het krijgen van hart- en vaatziekten.

De parodontitis zal zich veel sneller voortschrijden bij mensen met een slecht gereguleerde diabetes. Er ontstaat dan als het ware een negatieve spiraal. Door de parodontitis is het mogelijk dat mensen hun glucosewaarden moeilijker stabiel houden en de instabiele regulatie werkt parodontitis weer in de hand.

Een goede diabetesinstelling heeft een preventief effect op parodontitis. Bij mensen met te hoge glucosewaarden zien we vaker parodontitis, bovendien verslechtert het dan ook sneller. Daarnaast zien we dat een parodontitisbehandeling beter aanslaat bij mensen die goed zijn gereguleerd.

Hart- en vaatziekten

Tandvleesontsteking geven grotere kans op hart- en herseninfarct

Wanneer de aanwezige tandplaque in de mond niet verwijderd wordt kan het tandvlees gaan ontsteken, zo kan er gingivitis of parodontitis ontstaan. De bacteriën of bestanddelen ervan kunnen in de bloedbaan terechtkomen en elders in het lichaam schade veroorzaken, zoals hartklepontstekingen en klontering van bloedplaatjes. Dit is een van de verklaringen waarom parodontitis een grotere kans geeft op een hart- en herseninfarct.

Nieuw onderzoek toont aan dat het jaarlijks uitgebreid reinigen van het gebit de kans op het ontwikkelen van boezemfibrilleren, een hartritmestoornis waarbij het hart onregelmatig en meestal sneller klopt, sterk vermindert. Boezemfibrilleren is een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van een hartinfarct.